- Doi tufani! Zice tata intrând în bucătărie cu mâna stângă
ridicată ca Mihai Viteazu în tablourile cu luptele lui. Eu stau pe
canapea şi nu reacţionez – nu-mi dau seama dacă era o
conversaţie cu sine care tocmai se termina sau una cu mine care
tocmai începea (să vă spun sincer nici nu prea ştiam ce sunt ăia
tufani şi mă simţeam şi cu musca pe căciulă).
- Deci avem doi tufani, reveni tata văzându-mi privirea
”inteligentă”. Şi tufanii ăştia sunt un reper (eu încă am
dubii dacă vorbeşte cu mine). Şi vin unii, îi taie şi vor să îi
fure, dar nu apucă pentru că vine poliţia pe capul lor. Tu ce
le-ai face? (Mă simt ca la unele cursuri când visez şi mă trezesc
lovit de intonaţia finală a unei întrebări, fără să fi auzit
de fapt subiectul).
- Păi, stai, măi tată, puţin (încerc să o iau de la capăt cu
povestea), ai cui erau tufanii? Unde erau?
- Tufanii erau ai tuturor (nu erau ai mei, ci ai urmaşilor,
urmaşilor...gândeam eu). Erau pe un teren agricol dat în arendă
unei societăţi private, scos din devălmăşie. Dar erau foarte
bătrâni şi mari – d-aia zic că erau ai tuturor şi reper: au
fost plantaţi de nu ştiu cine, nu se ştie când şi zona din jurul
lor pe o rază de câţiva kilometri se numeşte „La Tufani”.
Acum intrăm în detalii metafizice şi antropologice că la drept nu
prea ne pricepem şi oricât i-ar plăcea lui Mihai Viteazu/Ştefan
cel Mare/tatălui meu să-şi dea cu părerea, ajunge fie să se
contrazică, fie să încheie cu „poate”, ceea ce nu e admirabil.
- Mă, deci ai doi tufani (măcar atât oi fi reţinut, oftez eu în
gând) mari de nu-i cuprind doi oameni pe fiecare, sunt repere
geografice, istorice – aici cred că exagerează şi intervin.
- Hai, las-o cu istoricul că n-are treabă!
- Eh, nu?! Păi pe vremea când năvăleau turcii, acolo se urca
straja să-i vadă şi să le spună sătenilor.
Fac repede calculul în minte şi deşi îmi dau seama că n-a trecut
prea mult de-atunci, încerc să îl contrazic cu o presupunere
acuzatoare, ca atunci când vorbeşti cu un pescar.
- N-or fi, măi, tată aşa bătrâni, mai taie oleacă din vârstă!
- N-or fi, nu ştiu, că n-am numărat cercurile. Bine, adevărul e
că mie mi-a povestit Chelu' că de fapt acolo, pe vremea
preaîmpuşcatului, se urca tractoristul ”de serviciu”, când
ăilalţi trăgeau mâţa de coadă sau vindeau motorina din
tractoarele noi, şi anunţa dacă vine controlul de la fermă sau de
la judeţ.
(Fac comparaţii năucitoare în timp ce încerc să ţin pasul cu
povestea – ce-au făcut comuniştii în România? Ce-au făcut şi
turcii la Plevna – au părut să ia bătaie, dar ne-au făcut turci
până la urmă).
- Aşa, deci le zicem şi repere istorice şi geografice (şi locuri
ale memoriei mă gândesc eu fără să încerc să complic
conversaţia) şi vine unu' şi-i taie. Cum estimezi valoarea pomilor
ălora şi cum îl pedepseşti pe hoţ? Că nu e vorba de lemn acolo,
chiar dacă îţi spusei că erau copaci mari pe o câmpie, e vorba
de tufani ca idee! Termină fraza emfatic, ridicând degetul arătător
de la mâna dreaptă.
Pfuu, că mă dădu pe spate! Nu se poate! Tata îşi dă dizertaţia
înaintea mea, chiar aici pe canapea (şi nici nu s-a dus la cursuri).
- Cum adică, măi tată, tufani ca idee? Întreb ca să-l întărât.
- Păi oamenii ăia ştiau şi ei ceva, de exemplu când te întrebau
unde te duci şi le răspundeai „la tufani” (acum poţi să zici
la tufanii tăiaţi de nesimţitul ăla, glumesc eu cu mine). E vorba
de cum se gândesc ei la zona în care trăiesc, muncesc. (Bun!
Antropolog în toată firea!)
- Da, dar ăla nu le-a tăiat ideea din minte, le-a tăiat doar
tufanii, zic eu raţionalizând totul.
- Da dar dacă distrugi un tablou al lui Picasso şi rămâi doar cu
ideea lui, cum e? Intervine şi mama care părea până atunci doar
să arbitreze detaşată. Tata zâmbeşte triumfător, eu mă întreb
unde au stat ascunşi aceşti Socraţi ai României şi mă gândesc
ce să răspund.
Până la urmă nu era vorba de a câştiga (aşa zic ăia de ies pe
locul doi), ci de a găsi capul şi coada unui ghem încurcat.
Obiectul e una, reprezentarea lui e alta. Reprezentarea îi dă
valoarea şi i-o confirmă sau infirmă, aşa cum şi obiectul, prin
existenţa lui (şi poate funcţia îndeplinită) păstrează vie
această reprezentare şi nu o lasă să se transforme în simplă
amintire. Harta mentală a locului ar putea persista fără
modificări (sau poate nu), însă lipsa tufanilor în sine o va face
să-şi piardă din coerenţă. Până la urmă tăietorul de tufani
nu a făcut doar să doboare nişte copaci, ci să modifice viitoarea
hartă mentală a zonei. Nu e vorba doar de lemn, ci de sufletul,
memoria şi atenţia investite de către săteni în acei doi copaci
de la rădăcini până la ultima frunză - viaţa copacilor era o colecţie de vieţi omeneşti.
- Plantezi altul, dar nu mai creşte la fel şi nici peste noapte. Eu l-aş judeca la fel ca pe unul care a luat o viaţă de om, încheie tata indignat...(poate e prea mult, zic eu fără voce).
- Plantezi altul, dar nu mai creşte la fel şi nici peste noapte. Eu l-aş judeca la fel ca pe unul care a luat o viaţă de om, încheie tata indignat...(poate e prea mult, zic eu fără voce).
Vorba dilemei seculare, natură vs. cultură, cu ce e mai prejos un
copac şi viaţa lui faţă de un om şi viaţa lui?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu