sâmbătă, 22 februarie 2014

Cu efecte, pentru toată lumea!

De curând am mai urmărit şi eu nişte seriale că tot a fost sesiune şi deh!, între două intervale intense de făcut nimic, mai luam câte o pauză de vizionare a unui episod din varii serii. Că unele erau mai faine decât altele e indubitabil – unele filme au doar mesaj(e) interesante, altele doar efecte speciale inovatoare, altele pur şi simplu oferă o scurgere a poveştii foarte plăcută şi confortabilă şi mai sunt cele care reuşesc să le combine pe toate, cele extraordinare, pe care le revezi cum reciteşti o poezie pe care o cunoşti pe de rost, chiar dacă ştii nu doar ce urmează să spună sau facă personajul, ci şi ce se vede în spatele lui şi cum se mişcă uşor imaginea spre stânga.
Oricum, asta nu e o clasificare atotcuprinzătoare, ci sunt doar câteva impresii care ne duc la un alt aspect foarte important care îmi pare a fi legat de convenţiile pe care le acceptăm când intrăm într-un cinematograf sau ne aşezăm pe canapea cu o cană de ceva cald lângă, pentru a urmări un film. Cu alte cuvinte, când începe câinele să vorbească sau Batman să dea din urechi sau pur şi simplu nu mai moare Bruce Willis odată, nu ni se pare că e ireal, poate doar exagerat în unele cazuri. Pentru asta ne uităm la film, am acceptat că o să fim minţiţi, că o să ni se spună o poveste care, ştim şi noi, e şi ficţiune şi realitate. Zicea însă un nene că, spre deosebire de realitate, ficţiunea trebuie să pară reală. În sensul ăsta mi se pare că au evoluat foarte mult efectele speciale din filme – pe de-o parte să facă ficţiunea cât mai veridică şi, pe de altă parte, să distragă atenţia de la încălcările convenţiilor de care vorbeam mai sus, atunci când lucrurile nu par chiar reale.
M-am uitat zilele astea, cum spuneam, la nişte seriale, printre care şi unul SF care avea la bază o idee ce mai fusese ecranizată de vreo două ori, odată prin anii '70 şi apoi prin '90. Am văzut prima dată versiunea cea mai recentă, din 2013-2014, şi abia apoi am aflat de variantele anterioare. Am zis însă că ar merita să le văd şi pe-alea, că povestea era foarte interesantă. Am avut însă un şoc. După vreo zece minute m-am oprit şi am zis că mai bine mă culc. Deşi îmi plac filmele vechi, efectele speciale din astea mi se păreau mai puţin decât copilăreşti, arătau mai degrabă a parodie ieftină şi mă împiedicau să urmăresc povestea care, de altfel, îmi plăcea.
Nu vreau să spun că filmele se făceau prost atunci, categoric nu! Mi-am dat seama însă că efectele speciale au devenit o parte atât de importantă în crearea ''realistă'' a ficţiunii cinematografice încât ne-au modificat puternic percepţia despre ce e acceptabil sau nu în construirea veridică a unei naraţiuni. Cu alte cuvinte, efectele speciale au modificat foarte mult convenţiile pe care le acceptăm atunci când vedem un film şi parcă nu mai ţine firul poveştii când, în loc să se teleporteze cu nişte freamăte electrice şi tridimensionale, personajul dispare încet sub o pată albă cu sclipici. E din altă poveste şi ochiul nostru a fost antrenat asiduu să recunoască incongruenţele astea. Altfel spus, ne-am educat gustul şi corpul pentru altceva, nu mai merge hrana vizuală de altă dată.

 Desigur, nu toate filmele intră în sfera asta, dar mi se pare că se conturează o tendinţă ignorantă de a trăi doar în prezent sau doar spre viitor. Nu e nici măcar un hedonism reuşit, ci doar generarea unui ''dezgust'' faţă de trecut, în sensul că, mergând pe direcţia asta, nu mai ştim cum să gustăm trecutul, cum să-l înţelegem şi ne trezim nostalgici pentru fragmente aproape imaginare de amintiri conectate arbitrar şi nu de o coerenţă identitară.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu